روز از نو

امروز آغاز بقیه روزهای زندگی من است

روز از نو

امروز آغاز بقیه روزهای زندگی من است

اریک رومر

روایت پیچیده ای از روابط انسانى با یک تم مشترک در شش حکایت اخلاقى یک مرد میان دو زن ىکی اغواگر و دیگری زنى که مرد در پایان انتخاب میکند زنى روشنفکر و کسی که مرد یا با او ازدواج کرده یا قصددارد که ازدواج کند و زن اغواگر زنیست در دسترس و مانعی برای کدهای اخلاقى مرد
اولین باری که فیلمی از اریک رومر را دیدم ٢٢ سال بیشتر نداشتم زانوی کلر و دوست پسر دوست دختر فیلمهایی بود که از او دیدم ولی با وجودیکه ف...یلمهارا دوست داشتم به نظرم بیشتر فیلمهایی معمولی بود تا شاهکار حتى بانو و دوک هم که چندسال بعد دیدم نظرم را زیاد تغییر نداد ١٠ سال از اولین برخوردم با رومر گذشته نمیدانم نسبت به گذشته چه تغییراتی کردم اما امسال وقتى ٤ فیلم دیگر از اریک رومر را دیدم مثل کودکی بودم که اولین بار رنگین کمان را میبیند و محو زیبایی آن میشود تک تک تصاویر فیلم مونولوگها و دیالوگها شگفت آور بودند دختر نانوای خیابان مونسیو بانو و استیکش دو غفیلم کوتاه از رومر که اولى باربه شرودر نقش مرد را دارد و دومى ساده و انسانى عشق در بعدالظهر نگاه خاص مرد به زنها و خیالپردازى او هنگامى یکى از این خیالپردازیها به واقعیت تبدیل میشود بسوی زنش بازمیگردد کلکسیونر اوج زیباىى در هر نما انگار در هر تصویر به دنبال ثبت زیباىی هر لحظه زندگیست هایدی در کنار ساحل لیوان تیغدار که یکتاییش آنرا تبدیل به هنر میکند جمله های جادوىى آدریان هر لحظه کمتر از دیروز کار میکنم میخواهم به صفر مطلق برسم دوست ندارم فکرى از خود داشته باشم دوست دارم فکری که در کتاب هست را فکر کنم
اینروزها زیبایى زندگى من در دیدن فیلمهاى رومر و خواندن سه باره پروست است