روز از نو

امروز آغاز بقیه روزهای زندگی من است

روز از نو

امروز آغاز بقیه روزهای زندگی من است

فیلم شعر کتاب جان ژاپنی و تویی که هیچ نمی دانی

 

دوباره دچار همان وسوسه هایی شدی که ریشه در جایی ندارند ولی وجود دارند وسوسه هایی که بخاطر هیچ دنبال هیچ میگردی برای بار سوم مشغول تماشای فیلم شعر اثر اکیو جیسوجی میشوی در دوبار قبل کوچکترین موفقیتی در درک فیلم نداشتی و فقط  محو تماشای تصاویر شگفت انگیز فیلم شدی  

دکمه پ لی را میزنی کتاب جان ژاپنی را باز میکنی قهوه ات روی میز انتظار تو را میکشد

{لازمه فهم درست پیامدهای اصلی ایدوئولوژی ملی ژاپن , آشنایی با طرحهای کلی تاریخ و فلسفه کیش ملی , یعنی

 شین تو ( راه خدایان ) است }

بارها در فیلم اسم کوهستان شین تو را شنیده ای

بعدها در کتاب میخوانی

{ ایمان بومی این کشور نام شین تو به خود گرفت تا از بوتسوتو یا راه بودا متمایز شود }

بعدها تلفیقی در این دو دین بوجود آمد

{هر باشندهء خدایی شین تو , آواتار یا تجسم یک خدای بوداییست تا آنجا که در تحلیل نهایی میتوان این دو ایمان را همسنگ دانست}

قهوه ات را از روی میز برمیداری به کوایدان فکر میکنی دلت کوایدان میخواهد

پیش میروی در کتاب به جایی میرسی که در آن میخوانی در سال 1900 شین تو به گونه ای دو شاخه شد شین توی دولتی و شین توی مذهبی

{شین توی دولتی یاری کرد که جان ملی پر شود از اندیشه های یک گذشتهء شریف که سرشار است از سنت های بزرگ ...... شینتوی دولتی در نقش یک کیش دولتی سوختبار آتش وطنپرستی تندروانهء قوم مدارانه ای شد که سرانجام به فاجعهء آتشین جنگ و شکست کامل ژاپن در 1945 منجر شد }

و این پایانی تلخ بود بر شین توی دولتی

اندیشه نیستی

{ در شونیتا (تهیت) نه کسی هست که میبیند و نه چیزی که دیده شود شناسه گر و شناسه یکی میشود , آنها در یک حالت خود همانی اند میان آنها هیچ تمیزو تبعیضی ممکن نیست شناخت آن ناشناخت است .اینرا شناخت بی تمیز میخوانند این شناخت از یکسو اثبات و از سوی دیگر نفی میکند , هر دو کار را در یک زمان میکند . از آنجا که نیستی مطلق همهء اضداد و تمایزها را در برگرفته و یگانه میکند پس هستی مطلق هم هست وقتی ما بینشی به سرشت تهیت پیدا میکنیم از دلبستگیهای دوگانه گرا آزاد میشویم و همه اندیشه هایی که در دل داریم جنبهء نوی پیدا میکنند و چنان که هستند حقیقی میشوند اینست معنی عبارت « در حقیقت نیست به گونه ای اسرار آمیزی هست » }

وقتی شروع به خواندن کتاب کردم فکر نمیکردم فرهنگ ژاپنی اینقدر جالب باشه حالا یک کتاب 500 صفحه ای برای خواندن دارم و فیلمی برای دوباره دیدن چیزی که اکنون مینویسم در نهایت به هیچ چیز نمیرسد و فقط میماند پیشنهاد کتابی برای خواندن « جان ژاپنی (بنیادهای فلسفه و فرهنگ ژاپنی ) ویراسته چارلز ا مور ترجمه ع.پاشایی نشر نگاه معاصر» وفیلمی برای دیدن « شعر ساخته آکیو جیسوجی سال 1973»